Regresia somnului

Noțiunea de regresia somnului bântuie pe grupuri, să tulbure liniștea părinților și odihna familiei.

Științific, se numește progresia somnului de la 4 luni și aduce schimbări majore ale felului în care bebe doarme.

Mai exact, ciclurile de somn ale bebelușului devin asemănătoare cu cele ale unui adult. Adică vor fi formate din somn NREM (cu 4 stadii de profunzime) și somn REM (somn ușor, cel în care visăm), iar între ciclurile de somn apare o microtrezire.

Ce înseamnă asta? După fiecare ciclu de somn, bebe va avea o microtrezire și va verifica în ce condiții de somn se află. Dacă s-au schimbat condițiile (au dispărut suzeta sau sânul din guriță, brațele mamei, legănatul, etc) se va trezi de tot plângând, așteptând să fie adormit la loc.

Regresia somnului de la 4 luni

Putem spune despre regresia somnului de la 4 luni că este prima și cea mai șocantă dintre toate. Da! Șocantă!

Apare des în formularea „înainte de regresie se trezea o singură dată pe noapte…”. Într-adevăr, multe mămici se plâng că, odată cu regresia de la 4 luni, bebelușul lor este de nerecunoscut.

Acest lucru se întâmplă, deoarece în perioada 0-3 luni, bebelușul intra ușor în somnul profund și nu avea dificultăți să navigheze de la un ciclu de somn la altul.

De la 4 luni însă, la fiecare ciclu de somn intervine o microtrezire. Ea se transformă într-o trezire veritabilă, cu plâns, agitație, dificultăți de adormire, și tot tacâmul.

🌜 Bebelușul se trezește mai des, atât ziua, cât și noaptea, iar pentru a continua să doarmă are nevoie de mijlocul de adormire cu care a fost obișnuit (bebe adoarme la sân, adoarme legănat, adoarme plimbat).

Maturizarea ciclurilor de somn odată cu regresia somnului

De ce maturizarea ciclurilor de somn face, așadar, ca un bebeluș să se trezească la fiecare ciclu de somn?

Să vedem, la fel funcționăm și noi, adulții. În timpul nopții, avem micro-treziri între ciclurile de somn, când ne așezăm perna, ne tragem plapuma, ne răsucim în altă poziție. Adică ne recreăm condiții!

Așa face și bebelușul tău. Își recreează condițiile de adormire pe care le cunoaște: la sân, în brațe, legănat, plimbat la chiuvetă în baie, cu suzi în guriță.

Când bebelușul are asocieri de adormire tari (vezi figura de mai jos), se va trezi de-a binelea și ca să-și continue somnul, tu trebuie să vii și să-i recreezi condițiile.

Bebe se obișnuiește să adoarmă cu asocierile de somn pe care le întâlnește la fiecare adormire.

regresia-somnului-si-asocierile-de-somn
Am gândit această ierarhie a asocierilor de somn. În primele săptămâni de viață pornești de la bază și urci treptat spre adormire independentă sau pe-aproape.

Există odihnă după regresia somnului?

Pocesul neurologic de maturizarea a ciclurilor de somn că durează aproximativ câteva săptămâni – 1 sau 2 săptămâni. Dar am vești proaste și …vești bune.

Veștile proaste

„Regresia” nu trece cu adevărat decât atunci când se schimbă obiceiurile de somn. Totul într-un cadru optim, ținând sub control oboseala cu perioade de veghe adecvate.

Din păcate, trezirile frecvente pot să dureze o veșnicie fără un plan pe care să-l urmezi. Pe cine ajută oboseala?

Veștile bune

Veștile bune sunt că poți depăși regresia de la 4 luni. Verifică componentele unui somn odihnitor și vezi ce poți îmbunătăți:

  • Menține aceeași rutină înainte de fiecare somn de zi și la somnul de noapte. Dacă nu ai încă o rutină de somn, e vremea să introduci una. Bebelușul tău adoorăăăă predictibilitatea și consecvența!
  • Asigură-i mediu de somn optim: întuneric, temperatură de maxim 22 de grade, îmbrăcat adecvat, white noise pe fundal.
  • Asigură-te că bebe nu ajunge în pătuț supraobosit, respectându-i programul de somn specific vârstei.
  • Adoarme-l mai devreme la somnul de noapte, dacă somnurile de zi au fost precare.
  • Asigură-te că-i schimbi puțin câte puțin obiceiurile de adormire, pentru ca bebelușul tău să poată lega ciclurile de somn.

Te simți copleșită? Redu zgomotul de fundal și scrie-mi! Facem împreună un plan concret de somn bun și odihnitor.

Dacă regresia a venit pe neașteptate, nu-ți face griji! Terapia de somn este tot ce ai nevoie pentru ca toată familia să fie mai odihnită.

Nu lăsa „să treacă” ce poți rezolva luna asta.

Ce pot face înainte de regresia somnului de la 4 luni?

Până în 4 luni este singura perioadă când poți preveni problemele de somn ale bebelușului. Asigură-te că este bine odihnit și că adormirile se mută încet încet spre pătuț.

Dacă bebelușul tău nu a împlinit încă 4 luni, este exact vremea potrivită pentru seminarul „Somnul bebelușului 0-4 luni”. Prețul este incredibil de mic pentru ceea ce oferă!

Dacă simți că ai nevoie de mai multă claritate, sunt Alexandra, consultant somn bebeși te ajut cu răbdare.

Dacă vrei să vezi mai multe testimoniale despre cum lucrez, te rog să vizitezi Mama Ene pe la gene pe Facebook, secțiunea reviews.

feedback colaborare dupa regresia somnului
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial