Melatonina, de ajutor?

├Än ultimii ani, melatonina ╚Öi picaturile pentru somn bebelusi apar tot mai des ├«n conversa╚Ťiile p─ârin╚Ťilor obosi╚Ťi care vor s─â se odihneasc─â ╚Öi ei, ╚Öi bebelusii lor. Este melatonina o solu╚Ťie magic─â la problemele de somn ale copiilor? Dar pic─âturile pentru somn?

Ce este melatonina

Melatonina este un hormon secretat natural de glanda pineal─â, atunci c├ónd se ├«ntunec─â. Este responsabil─â cu ini╚Ťierea somnului ╚Öi are un rol important ├«n reglarea ritmului circadian.

Melatonina este absorbită ușor de toate celulele corpului și este capabilă să moduleze activitatea creierului.

Produc╚Ťia de melatonin─â este infim─â ├«n primele s─âpt─âm├óni de via╚Ť─â, dar nivelul ei cre╚Öte odat─â cu v├órsta ╚Öi maturizarea ceasului biologic la 3-4 luni. Melatonina tinge cele mai ├«nalte niveluri ├«ntre 3 ╚Öi 6 ani. Dup─â care, produc╚Ťia de melatonin─â scade, de-a lungul anilor, cu p├ón─â la 80%, ating├ónd nivelurile unui adult.

Ritmul melatoninei este setat de c─âtre ceasul endogen localizat la nivelul nucleului suprachiasmatic din hipotalamus, la fel ca toate celelalte ritmuri la mamifere (setea, foame, ciclul veghe ÔÇô somn, temperatur─â, cortison), adic─â este dependent─â de ciclul lumin─â-├«ntuneric.

Cum produce bebelușul melatonină?

Cât timp este în burtică, bebelusul primește melatonina de la mamă, prin legătura cu placenta. Ritmul circadian al fătului este setat de mișcările mamei, în principal. Când mama doarme, doarme și bebelușul. Când mama este activă, este activ și bebelușul.

Dup─â na╚Ötere, aceast─â leg─âtur─â este ├«ntrerupt─â, iar glanda pineal─â a bebelu╚Öului ├«ncepe, timid, s─â produc─â melatonina proprie, dar ├«n cantit─â╚Ťi insuficiente pentru ca somnul bebelusului s─â fie organizat dup─â ciclul zi-noapte, de aceea ├«n primele s─âpt─âm├óni predomin─â confuzia dintre zi ╚Öi noapte. Activitatea glandei pineale cre╚Öte ├«ns─â, iar de la 6-8 s─âpt─âm├óni corectate, deja se formeaz─â ritmul circadian de noapte, ceea ce face ca bebelu╚Öul s─â doarm─â noaptea mai multe ore legate ╚Öi s─â aib─â un tipar de somn mai predictibil.

Este prezent─â ╚Öi ├«n laptele matern, cu o concentra╚Ťie mai mare ├«n timpul nop╚Ťii, v├órful fiind ├«n jur de ora 3 noaptea.

Fig 1. Claustrat et al., 1998.

Îi pot da bebelusului meu melatonina?

P─ârin╚Ťii care se confrunt─â cu probleme de somn cu puii lor se g├óndesc c─â melatonina ar putea s─â fie o solu╚Ťie rapid─â ╚Öi u╚Öoar─â, un fel de easy fix. Sau diverse siropuri pentru somn. De multe ori primesc chiar ╚Öi ├«ntrebarea aceasta: s─â-i dau copilului sirop de somn?

Adev─ârul este c─â pot fi multe cauze pentru care copilul se trezeste des noaptea sau adoarme greu. Printre ele se num─âr─â:

  • Suprastimularea
  • Oboseala – verific─â tabelul de somn bebelusi si copii pentru a vedea dac─â cel mic doarme suficient potrivit v├órstei sale.
  • Disconfort fizic cauzat de reflux, g─âzu╚Ťe, alergii, boal─â, erup╚Ťii dentare, etc.
  • Dependen╚Ťa de mijloace de adormire care se afl─â ├«n controlul p─ârintelui ÔÇô asocierile de somn pentru adormire
  • Sentiment de nesiguran╚Ť─â dat de teama de ├«ntuneric
  • Co╚Ömaruri, pavor nocturn
  • Anxietate
  • Etape de dezvoltare care vin cu provoc─âri (testarea limitelor, cu prec─âdere).

De aceea, recomand ca decizia de a oferi melatonin─â copilului s─â vin─â ├«n urma unei investiga╚Ťii medicale de specialitate ╚Öi dup─â ce au fost eliminate cauzele de mai sus.

Eu ├«╚Ťi stau la dispozi╚Ťie s─â facem evaluarea nevoii de somn a copilului t─âu, s─â vorbim despre igiena somnului sau s─â g─âsim solu╚Ťii pentru provoc─ârile voastre.

Stimularea produc╚Ťiei de melatonin─â

Melatonina este secretat─â atunci c├ónd este ├«ntuneric. De aceea, cel mai simplu lucru pe care ├«l po╚Ťi face este s─â-i asiguri copilului ├«ntuneric ├«n dormitorul de somn.

Eu recomand întuneric atât ziua, cât și noaptea, pentru că asta ajută la o odihnă mai liniștitoare și sprijină legarea ciclurilor de somn.

Secre╚Ťia natural─â de melatonin─â scade temperatura corpului. Temperatura corpului sc─âzut─â faciliteaz─â ini╚Ťierea somnului. Melatonina induce o stare de relaxare ╚Öi somnolen╚Ť─â, ajut├ónd la adormire.

Alte m─âsuri

Totodat─â, deoarece nu doar ├«ntunericul, ci ╚Öi ritmul circadian contribuie la secre╚Ťia de melatonin─â, ofer─â-i copilului program zilnic predictibil ╚Öi similar de la zi la zi:

  • ├Äncepe╚Ťi ziua ├«n fiecare zi la aproximativ aceea╚Öi or─â, cu varia╚Ťii de 30ÔÇÖ cel mult.
  • Respect─â-i nevoia de somn diurn, pentru a-i asigura culcare de sear─â la o or─â optim─â.
  • ╚Üine o rutin─â de sear─â consecvent─â.
  • Redu stimulii de la ora 17/18
  • Asigur─â-te c─â ora de noapte ├«ncepe aproximativ ├«n acela╚Öi interval orar, ├«n fiecare sear─â. ├Än func╚Ťie de durata ╚Öi calitatea somnurilor de peste zi, somnul de noapte poate ├«ncepe ├«ntre 18-19 (de la 2 luni la un an) sau ├«ntre 19-20 (peste v├órsta de un an).

Sim╚Ťi c─â este momentul s─â g─âse╚Öti o solu╚Ťie? Uneori, este nevoie de mici ajust─âri pentru ca somnul s─â se ├«mbun─ât─â╚Ťeasc─â.

Hai s─â vorbim despre solu╚Ťii.

Alexandra Ene – Consultant somn copii

consultant-somn-pret-mama-ene-pe-la-gene-alexandra-ene

Surse

Experien╚Ťa proprie de consultant somn lucr├ónd cu bebelu╚Öii ╚Öi copiii

Claustrat, B., & Leston, J. (2015). Melatonin: Physiological effects in humans. Neurochirurgie, 61(2-3), 77ÔÇô84. doi:10.1016/j.neuchi.2015.03.002

Ophoff, D., Slaats, M. A., Boudewyns, A., Glazemakers, I., Van Hoorenbeeck, K., & Verhulst, S. L. (2018).

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30000923/


S─â dormi╚Ťi bine pentru zile senine!

Consultant somn ­čží Alexandra

Certificat─â de Family Sleep Institute

și Pediatric Sleep Institute

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial